Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej w Zagości na lata szkolne 2012 -2015
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
- 1. Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572. z późniejszymi zmianami.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 7 października 2009 r.w sprawie nadzoru pedagogicznego / Dz.U Nr 168, poz.1324 /
Misja
Jesteśmy szkołą przyjazną, bezpieczną, współpracującą z rodzicami.
Nasza szkoła :
- to Przyjaciel, który wychowuje do szacunku, współpracy i otwartości,
- to drugi Dom, który poszerza nasze horyzonty i wyobraźnię,
- to bezpieczny i bajkowy azyl, który uczy nas dokonywać samodzielnych wyborów,
- to miejsce, w którym nabywamy wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie i troszczymy się o swoje środowisko przyrodnicze w którym żyjemy.
Edukacja w szkole podstawowej wspomaga rozwój dziecka jako osoby i wprowadza je w życie społeczne, motywując do dalszej edukacji. Sposób przekazywania wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw uczniów, szkoła dostosowuje do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci, stwarzając atmosferę przyjazną uczniowi.
Wizja
- Szkoła będzie wspólnotą opartą na zasadzie przyjaźni, szacunku i wzajemnej pomocy, a także zaangażowania uczniów, rodziców i pracowników w budowaniu jej wizerunku. Będzie integrować społeczeństwo lokalne i współpracować z różnymi instytucjami wspomagającymi jej działalność.
- Szkoła będzie wspierać uczniów w ich rozwoju poprzez:
- tworzenie bezpiecznej i wolnej od przemocy rówieśniczej atmosfery nauki
- tworzenie warunków do rozwoju aktywności poznawczej
- rozbudzenie motywacji do dalszej edukacji
- czytelną dla uczniów i ich rodziców ocenę osiągnięć i wysiłków, pobudzając tym samym do dalszego rozwoju umiejętności i zainteresowań
- Szkoła będzie przygotowywać dziecko do funkcjonowania w warunkach współczesnego świata poprzez:
- uczenie szacunku do siebie i innych
- rozbudzanie ciekawości świata i otwartości na zmiany w nim zachodzące
- wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej
- uczenie się spędzania wolnego czasu w sposób właściwy
- poznanie zasad życia społecznego
- uczenie właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody i zwierząt
- Nauczyciele będą:
- Podnosić swoje kwalifikacje poprzez różnorodne formy doskonalenia
- Wzajemnie sobie pomagać okazując szacunek i życzliwość
- Wspierać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez stosowanie aktywizujących metod pracy.
- Rodzice będą czynnie angażować się w życie szkoły, wspomagając działania nauczycieli.
Model absolwenta szkoły podstawowej w Zagości
Celem realizacji programu wychowawczego naszej szkoły jest wychować absolwenta , który:
- Jest aktywny - posiada zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości
- Jest ciekawy świata - stara się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł, czyta ze zrozumieniem, umie przygotować się do sprawdzianów i prac klasowych.
- Jest odpowiedzialny – cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki.
- Jest otwarty – umie współdziałać w grupie.
- Jest optymistą – umie odróżnić dobro od zła, potrafi odrzucić niekorzystną szkodliwą propozycję spędzania wolnego czasu.
- Jest prawy – zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.
- Jest tolerancyjny – jest wrażliwy na potrzeby innych.
- Posługuje się w typowych sytuacjach językiem obcym.
- Umie obsługiwać komputer, korzysta z Internetu.
I – obszar – zarządzanie i organizacja
|
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji
|
Odpowiedzialni |
Terminy |
|
1.
|
Organizacja pracy szkoły.
Zgodny z prawem przydział prac.
Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły.
Prowadzenie na bieżąco spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego.
Poprawa warunków pracy i nauki oraz bezpieczeństwa.
Rozwijanie bazy materialnej szkoły. |
1.Bieżąca analiza przepisów prawnych zewnętrznych i wewnętrznych.
2. Informacje o zmianach dotyczących obowiązków i praw uczenia się.
3. Opracowanie wewnątrzszkolnych aktów prawnych: programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, planów organizacji, planów pracy zajęć pozalekcyjnych.
4. Przydział czynności do arkuszy organizacyjnych.
5. Plan pracy WDN zaplanowanie lekcji otwartych.
6. Współpraca z placówkami i organizacjami.
7.Promocja szkoły w lokalnych mediach oraz w Internecie.
8. Prezentacja działalności szkoły na forum środowiska – konkursy, imprezy.
9. Bieżąca kontrola realizowania obowiązku szkolnego.
10.Kontrola zasadności zwolnień z lekcji wychowania fizycznego.
11.Plan budżetowy.
- próbna ewakuacja - okresowe przeglądy placówki - opieka nad dziećmi oczekującymi na odjazd – zorganizowanie świetlicy szkolnej.
12. Wzbogacenie bazy dydaktycznej o środki dydaktyczne. /w miarę możliwości finansowych/.
13.Modernizacja placu szkolnego – wzbogacenie placu zabaw, wykonanie skoczni w dal, pomalowanie bramek do piłki ręcznej, słupków do siatkówki oraz zestawy zabezpieczającej przy wejściu. Zabezpieczenie oponami słupów elektrycznych na boisku szkolnym.
14.Kapitalny remont dachu.
15. Pomalowanie klatki schodowej. oraz korytarza na piętrze.
16.Kapitalny remont schodów wejściowych do szkoły.
16.Pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje i zakup pomocy dydaktycznych
17.Uzupełnienie księgozbioru biblioteki szkolnej.
18. Realizacja programu ,,Szklanka mleka” , ,,Owoce w szkole”
19. Ścisła współpraca z Radą Rodziców.
20. Zapewnienie uczniom bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych: / nieodpłatnie/ - zajęcia wyrównawcze z języka polskiego lub logopedyczne . - koło taneczne . - koło matematyczne dla kl. III .
21. Pozyskiwanie środków poprzez pisanie projektów na zajęcia dodatkowe dla uczniów oraz wzbogacenie bazy dydaktycznej szkoły. |
RP
Dyrektor
Nauczyciele
dyrektor
lider WDN
nauczyciele
B. Kozak n-le
przygotowujący apele i uroczystości
wychowawcy I-VI
nauczyciel w-f
Dyrektor we współpracy z Fundacją Ekorozwój Ponidzia
n-le opiekunowie sal
Dyr.szk.
Dyr.szkoły Konserwator rodzice
Dyr.szkoły
n-l wych.fiz. konserwator
Dyr. szkoły.
Dyrektor nauczyciele, rodzice
Dyr.szk. i bibliotekarz
Dyrektor Wych.
Dyrektor
M. Krzak R. Felecka T. Zawartka
Dyrektor, nauczyciele |
IX i cały rok
Cały rok
Do 20 września
Sierpień 2012
Wrzesień
Cały rok
Cały rok
wg grafiku
cały rok
cały rok
Cały rok.
X VIII, II
Cały rok
IX 2012
IX.2012
IX. 2012
2013- 2014
IX. 2012r
Na bieżąco
Na bieżąco
X – VI
2012/2013
|
II obszar – dydaktyka
|
2. |
Realizowanie programów nauczania kl.I-VI uwzględniających nową podstawę programową.
Ocenianie wewnątrzszkolne
Działania sprzyjające podniesieniu jakości edukacji.
Praca z uczniem słabym.
Wspomaganie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wspieranie uzdolnień uczniów.
Podnoszenie poziomu nauczania i poprawa wyników sprawdzianu kompetencji po I i II etapie kształcenia.
|
1.Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości, potrzeb i aspiracji uczniów , stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie zajęć pozalekcyjnych – dopuszczenie do użytku Zestawu Programu Nauczania.
2. Realizowanie podstawy programowej – opracowanie Szkolnego Zestawu Podręczników.
3.Przestrzeganie przez nauczycieli ustalonych w szkole zasad oceniania uczniów. – kontrola rytmiczności i różnorodności oceniania..
4.Kontrola zgodności zasad wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z przepisami prawa, w tym oceniania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
5.Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania.
6.Badanie możliwości edukacyjnych uczniów klas I-VI – testy diagnozujące.
7. Opracowanie programu naprawczego.
8. Współpraca z Przedszkolem i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. 9.Organizowanie zajęć w terenie.
10.Stosowanie pomocy dydaktycznych i programów multimedialnych w procesie lekcyjnym.
11. Prowadzenie zajęć w pracowniach komputerowych, wykorzystanie tablicy interaktywnej.
12.Nauka języka angielskiego w przedszkolu.
13. Zajęcia komputerowe w przedszkolu.
14.Bezwzględne przestrzeganie zaleceń PPP. 15.Dostosowanie form i metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów.
16. Dostosowanie warunków sprawdzianu kompetencji.
17.Kierowanie uczniów mających trudności w nauce do PPP .
18. Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki.
19.. Zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, konkursy i zawody.
22.Przygotowanie uczniów klasy VI do sprawdzianu badającego kompetencje. - Zrealizowanie cyklu zajęć powtórzeniowo – utrwalających w ramach bloków przedmiotowych. - Powołanie komisji i przeprowadzenie egzaminu.
23.Przeprowadzenie sprawdzianu próbnego w klasie VI.
24.Przeprowadzenie sprawdzianu właściwego.
25.Przeprowadzenie sprawdzianu kl.III.
|
Nauczyciele
Nauczyciele przedmiotów.
Nauczyciele przedmiotów
dyrektor
n-le przedmiotów
n-le przedmiotów n-le przedmiotów
n-le przedmiotów
nauczyciele
nauczyciele n-l wych. fizycznego
cały rok
wszyscy nauczyciele
M. Malawski
B. Kozak
wszyscy nauczyciele
wychowawcy
Nauczyciele prowadzący dodatkowe zajęcia.
Nauczyciele uczący w klasie VI
B. Kozak M. Krzak
dyrektor
R. Felecka S.Przegrałek
|
2013-2015 Cały rok
IX-VI
IX-VI
IX-VI
Na bieżąco
Na bieżąco
2012r
wg. planu bibliotecz.
IX-VI
IX-VI
Cały rok
wg. planów dydakt.
cały rok
Na bieżąco
XI i III
IV
V |
III – obszar – wychowanie
|
3. |
Diagnoza potrzeb i sytuacji wychowawczych.
Kultywowanie tradycji regionalnych i patriotycznych.
Organizacja działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły.
Organizacja spotkania instruktażowego przeciwpożarowego dla pracowników.
Monitoring szkoły
Współpraca z rodzicami.
Przestrzeganie praw ucznia.
Rozwijanie samorządności i inicjatyw uczniowskich.
Rozwijanie wrażliwości społecznej, tolerancji i otwartości na problemy innych ludzi. |
1.Przygotowanie do udziału w życiu rodzinnym i społecznym poprzez: - realizację zagadnień wychowania prozdrowotnego.
2.Przeciwdziałanie uzależnieniom, ochrona przed negatywnym wpływem mediów i uzależnień poprzez - pogadanki - realizację programów profilaktyczno- edukacyjnych.
3.Pedagogizacja rodziców.
4. Organizacja apeli i akademii szkolnych.
5. Opieka nad kącikiem regionalnym.
6. Organizacja spotkań z ciekawymi ludźmi.
7.Realizacja zadań wynikających z zakresu profilaktyki zdrowia oraz programu wychowawczego szkoły.
8.Pzeciwdziałanie wszelkim formom agresji i przemocy w szkole poprzez: - programy profilaktyczne i ,,Spójrz inaczej” - współpraca z poradnią, policją, Komisją przeciwdziałania alkoholowego.
9.Organizacja dyżurów na przerwach.- kontrolowanie uczniów we wszystkich pomieszczeniach szkolnych.
10.Stosowanie obowiązującego systemu kar i nagród.
10. Zorganizowanie kursu na kartę rowerową.
11.Znajomość zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia pożarowego – szkolenie, próbne alarmy, instrukcje.
12.Monitorowanie zachowania uczniów.
13.Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego.
14.Włączenie rodziców do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych szkoły - prelekcje dla rodziców - ogólnoszkolne spotkania z rodzicami - zaangażowanie rodziców w organizowanie imprez, uroczystości szkolnych i środowiskowych. - zajęcia otwarte dla rodziców - pomoc rodziców przy różnych remontach, sponsoring.
15.Prowadzenie rozmów indywidualnych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych oraz zeszytów korespondencji, aby rodzice posiadali aktualną wiedzę na temat efektów dydaktyczno-wychowawczych.
16.Propagowanie praw człowieka, dziecka i ucznia – pogadanki na lekcjach wychowawczych..
17.Organizacja pracy Samorządu Uczniowskiego. - wybory przewodniczącego szkoły.
18.Prowadzenie Sklepiku Uczniowskiego.
19.Organizacja pracy Drużyny Zuchowej i Harcerskiej
20.Udział w akcjach charytatywnych -Dzień papieski - Góra Grosza - Akcja Grosik - Na pomoc chorym i potrzebującym dzieciom. - Jałmużna Wielkopostna. |
Wychowawcy
Wychowawcy
Dyrektor M. Krzak E. Robaszyńska B. Kozak B.Jurzyńska S. Przegrałek Wychowawcy
M Krzak
n-l historii wychowawcy.
Wychowawcy B. Kozak
Wg planu dyżurów
Wszyscy nauczyciele
M. Błach
Dyrektor, koordynator do spraw bezpieczeństwa
Dyrektor
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
B.Kozak
M.Krzak , B. Kozak
M. Krzak, R. Felecka
B. Kozak M. Krzak R. Felecka N. Woszczek
|
IX – X
IX 2012 XI 2012 IV 2013 XI 2013 IV 2014 XI 2014
Na biężąco
w/g potrzeb
Cały rok
Cały rok
Na bieżąco
IV-V
IX
Na bieżąco
Cały rok
Na bieżąco
IX, VI
Na bieżąco
Cały rok
Na bieżąco
|
IV – obszar – opieka
|
4 |
Przestrzeganie zasad BHP, regulaminów i procedur.
Bogacenie wiedzy uczniów na temat BHP.
Organizowanie czasu wolnego ucznia
Rozpoznawanie potrzeb i planowanie zadań opiekuńczych.
Dofinansowanie zakupu podręczników. |
1.Zapewnieni opieki nauczycielskiej uczniom oczekującym na dowóz.
2. Pełnienie dyżurów przez nauczycieli.
3.Zasady zwalniania uczniów z lekcji.
4. Organizacja zajęć zgodnie z procedurą wyjść poza budynek.
5. Prowadzenie prawidłowej dokumentacji BHP.
6. Opieka nad uczniami zwolnionymi z wych.-fiz.
7. Spotkania z przedstawicielami policji i straży pożarnej.
8.Pogadanki BHP na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
9.Bezpieczne ferie.
10.Organizacja zajęć świetlicy , pomoc w nauce i odrabianiu lekcji. 11.Zajęcia ,,Spójrz inaczej”.
12.Zorganizowanie picia herbaty,
13.Udział w programach: -,,Owoce w szkole” - ,,Mleko dla szkół”. 14.Organizacja dowożenia i opieki nad dowożonymi uczniami.
15.Stypendium socjalne.
16.Dofinansowanie do zakupu podręczników dla uczniów klas I-III. oraz z orzeczeniami o niepełnosprawności – współpraca z Urzędem Miejskim.
|
Dyr. szkoły Bibliotekarz n-l świetlicy
Nauczyciele
Dyrektor nauczyciele
Koordynator do spraw bezpieczeństwa
M. Błach
Nauczyciele
dyrektor
M.Krzak S. Przegrałek B.Kozak
R.Felecka wychowawcy Dyrektor R. Felecka
Dyrektor R.Felecka, E.Łyko, Z.Strzelecka
Dyrektor |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
IX-VI
IX- VI
IX |
Zatwierdzony do realizacji na Radzie Pedagogicznej dnia 15.09. 2012r.