Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej w Zagości na lata szkolne 2012 -2015

 

Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:

  1. 1.       Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572. z późniejszymi zmianami.
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 7 października 2009 r.w sprawie nadzoru pedagogicznego / Dz.U Nr 168, poz.1324 /

 

Misja

Jesteśmy szkołą przyjazną, bezpieczną, współpracującą z rodzicami.

Nasza szkoła :

  • to Przyjaciel, który wychowuje do szacunku, współpracy i otwartości,
  • to drugi Dom, który poszerza nasze horyzonty i wyobraźnię,
  • to bezpieczny i bajkowy azyl, który uczy nas dokonywać samodzielnych wyborów,
  • to miejsce, w którym nabywamy wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie i troszczymy się o swoje środowisko przyrodnicze w którym żyjemy.

Edukacja w szkole podstawowej wspomaga rozwój dziecka jako osoby i wprowadza je w życie społeczne, motywując do dalszej edukacji. Sposób przekazywania wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw uczniów, szkoła dostosowuje do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci, stwarzając atmosferę przyjazną uczniowi.

Wizja

  1. Szkoła będzie wspólnotą opartą na zasadzie przyjaźni, szacunku i wzajemnej pomocy, a także zaangażowania uczniów, rodziców i pracowników w budowaniu jej wizerunku. Będzie integrować społeczeństwo lokalne i współpracować z różnymi instytucjami wspomagającymi jej działalność.
  2. Szkoła będzie wspierać uczniów w ich rozwoju poprzez:
  • tworzenie bezpiecznej i wolnej od przemocy rówieśniczej atmosfery nauki
  • tworzenie warunków do rozwoju aktywności poznawczej
  • rozbudzenie motywacji do dalszej edukacji
  • czytelną dla uczniów i ich rodziców ocenę osiągnięć i wysiłków, pobudzając tym samym do dalszego rozwoju umiejętności i zainteresowań
  1. Szkoła będzie przygotowywać dziecko do funkcjonowania w warunkach współczesnego świata poprzez:
  • uczenie szacunku do siebie i innych
  • rozbudzanie ciekawości świata i otwartości na zmiany w nim zachodzące
  • wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej
  • uczenie się spędzania wolnego czasu w sposób właściwy
  • poznanie zasad życia społecznego
  • uczenie właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody i zwierząt
  1. Nauczyciele będą:
  • Podnosić swoje kwalifikacje poprzez różnorodne formy doskonalenia
  • Wzajemnie sobie pomagać okazując szacunek i życzliwość
  • Wspierać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez stosowanie aktywizujących metod pracy.
  1. Rodzice będą czynnie angażować się w życie szkoły, wspomagając działania nauczycieli.

 

Model absolwenta szkoły podstawowej w Zagości

Celem realizacji programu wychowawczego naszej szkoły jest wychować absolwenta , który:

  • Jest aktywny - posiada zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości
  • Jest ciekawy świata - stara się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł, czyta ze zrozumieniem, umie przygotować się do sprawdzianów i prac klasowych.
  • Jest odpowiedzialny – cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki.
  • Jest otwarty – umie współdziałać w grupie.
  • Jest optymistą – umie odróżnić dobro od zła, potrafi odrzucić niekorzystną szkodliwą propozycję spędzania wolnego czasu.
  • Jest prawy – zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.
  • Jest tolerancyjny – jest wrażliwy na potrzeby innych.
  • Posługuje się w typowych sytuacjach językiem obcym.
  • Umie obsługiwać komputer, korzysta z Internetu.

I – obszar – zarządzanie i organizacja

Lp.

Zadania

Formy realizacji

 

Odpowiedzialni

Terminy

 

1.

 

 

 

Organizacja pracy szkoły.

 

 

 

 

 

 

Zgodny z prawem przydział prac.

 

 

 

Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły.

 

 

 

 

Prowadzenie na bieżąco spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego.

 

 

Poprawa warunków pracy i nauki oraz bezpieczeństwa.

 

 

 

 

Rozwijanie bazy materialnej szkoły.

1.Bieżąca analiza przepisów prawnych zewnętrznych i wewnętrznych.

 

2. Informacje o zmianach dotyczących obowiązków i praw uczenia się.

 

3. Opracowanie  wewnątrzszkolnych aktów prawnych:  programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, planów organizacji, planów pracy zajęć pozalekcyjnych.

 

 

4. Przydział czynności do arkuszy organizacyjnych.

 

5. Plan pracy WDN zaplanowanie lekcji otwartych.

 

 

6. Współpraca z placówkami i organizacjami.

 

7.Promocja szkoły w lokalnych mediach oraz w Internecie.

 

8. Prezentacja działalności szkoły na forum środowiska – konkursy, imprezy.

 

 

9. Bieżąca kontrola realizowania obowiązku szkolnego.

 

10.Kontrola zasadności zwolnień z lekcji wychowania fizycznego.

 

 

 

 

11.Plan budżetowy.

 

 

 

 

- próbna ewakuacja

- okresowe  przeglądy placówki

- opieka nad dziećmi oczekującymi na                               

  odjazd – zorganizowanie świetlicy   szkolnej.

 

 

12. Wzbogacenie bazy dydaktycznej o środki dydaktyczne. /w miarę możliwości finansowych/.

 

13.Modernizacja placu szkolnego – wzbogacenie placu zabaw, wykonanie  skoczni w dal, pomalowanie bramek do piłki ręcznej, słupków do siatkówki oraz zestawy zabezpieczającej przy wejściu.

Zabezpieczenie oponami słupów elektrycznych na boisku szkolnym.

 

14.Kapitalny remont dachu.

 

15. Pomalowanie klatki schodowej. oraz korytarza na piętrze.

 

16.Kapitalny remont schodów wejściowych do szkoły.

 

16.Pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje i zakup  pomocy dydaktycznych

 

17.Uzupełnienie księgozbioru biblioteki szkolnej.

 

18. Realizacja programu ,,Szklanka mleka” , ,,Owoce w szkole”

 

19. Ścisła współpraca z Radą Rodziców.

 

20. Zapewnienie uczniom bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych: / nieodpłatnie/

- zajęcia wyrównawcze z języka polskiego lub logopedyczne .

- koło taneczne .

- koło matematyczne dla kl. III .

 

21. Pozyskiwanie środków poprzez pisanie projektów na zajęcia dodatkowe dla uczniów oraz wzbogacenie bazy dydaktycznej szkoły.

RP

 

 

Dyrektor

 

 

 

Nauczyciele

 

 

 

 

 

dyrektor

 

 

lider WDN

 

 

 

nauczyciele

 

 

B. Kozak

n-le

 

przygotowujący apele i uroczystości

 

wychowawcy I-VI

 

nauczyciel w-f

 

 

 

 

Dyrektor we współpracy z Fundacją Ekorozwój Ponidzia

 

n-le opiekunowie sal

 

 

 

 

 

Dyr.szk.

 

 

 

Dyr.szkoły

Konserwator

rodzice

 

 

 

 

 

Dyr.szkoły

 

n-l wych.fiz.

konserwator

 

Dyr. szkoły.

 

 

Dyrektor nauczyciele, rodzice

 

Dyr.szk. i bibliotekarz

 

Dyrektor

Wych.

 

Dyrektor

 

 

M. Krzak

R. Felecka

T. Zawartka

 

 

 

Dyrektor, nauczyciele

IX i cały rok

 

 

Cały rok

 

 

Do 20 września

 

 

 

 

 

Sierpień 2012

 

Wrzesień

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

wg grafiku

 

 

 

cały rok

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

Cały rok.

 

 

 

 

X

VIII, II

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

IX  2012

 

 

 

 

 

 

 

IX.2012

 

IX. 2012

 

 

 

 

 

2013- 2014

 

 

 

IX. 2012r

 

 

Na bieżąco

 

 

Na bieżąco

 

 

 

X – VI

 

 

 

 

 

2012/2013

 

 

 

 

II obszar – dydaktyka

 

 

2.

 

Realizowanie programów nauczania kl.I-VI uwzględniających nową podstawę programową.

 

 

 

 

 

Ocenianie wewnątrzszkolne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Działania sprzyjające podniesieniu jakości edukacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca z uczniem słabym.

 

Wspomaganie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

Wspieranie uzdolnień uczniów.

 

 

 

 

Podnoszenie poziomu nauczania i poprawa wyników sprawdzianu  kompetencji po

I i II etapie kształcenia.

 

 

 

 

1.Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie  programów nauczania do możliwości, potrzeb i aspiracji uczniów , stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie zajęć pozalekcyjnych – dopuszczenie do użytku Zestawu Programu Nauczania.

 

2. Realizowanie podstawy programowej – opracowanie Szkolnego Zestawu Podręczników.

 

3.Przestrzeganie przez nauczycieli ustalonych w szkole zasad oceniania uczniów. – kontrola rytmiczności i różnorodności oceniania..

 

4.Kontrola zgodności zasad wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z przepisami prawa, w tym oceniania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

5.Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania.

 

6.Badanie możliwości edukacyjnych uczniów klas I-VI – testy diagnozujące.

 

7. Opracowanie programu naprawczego.

 

8. Współpraca z Przedszkolem i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

9.Organizowanie zajęć w terenie.

 

10.Stosowanie pomocy dydaktycznych i programów multimedialnych w procesie lekcyjnym.

 

11. Prowadzenie zajęć w pracowniach komputerowych, wykorzystanie tablicy interaktywnej.

 

12.Nauka języka angielskiego w przedszkolu.

 

13. Zajęcia komputerowe w przedszkolu.

 

14.Bezwzględne przestrzeganie zaleceń PPP.

15.Dostosowanie form i metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów.

 

16. Dostosowanie warunków sprawdzianu kompetencji.

 

17.Kierowanie uczniów mających trudności w nauce do PPP .

 

18. Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki.

 

19.. Zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, konkursy i zawody.

 

 

22.Przygotowanie uczniów klasy VI do sprawdzianu badającego kompetencje.

- Zrealizowanie cyklu zajęć powtórzeniowo – utrwalających w ramach bloków przedmiotowych.

- Powołanie komisji i przeprowadzenie egzaminu.

 

 

23.Przeprowadzenie sprawdzianu próbnego w klasie VI.

 

24.Przeprowadzenie sprawdzianu właściwego.

 

25.Przeprowadzenie sprawdzianu kl.III.

 

 

Nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele przedmiotów.

 

 

Nauczyciele przedmiotów

 

 

 

dyrektor

 

 

n-le przedmiotów

 

 

n-le przedmiotów

n-le przedmiotów

 

 

 

n-le przedmiotów

 

nauczyciele

 

nauczyciele

n-l wych. fizycznego

 

 

cały rok

 

 

wszyscy nauczyciele

 

 

M. Malawski

 

 

B. Kozak

 

wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

Nauczyciele prowadzący dodatkowe zajęcia.

 

 

 

Nauczyciele uczący w klasie VI

 

 

 

 

 

B. Kozak

M. Krzak

 

dyrektor

 

 

R. Felecka

S.Przegrałek

 

 

2013-2015

Cały rok

 

 

IX-VI

 

 

 

 

 

IX-VI

 

 

 

 

 

IX-VI

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

2012r

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wg. planu bibliotecz.

 

 

IX-VI

 

 

IX-VI

 

Cały rok

 

wg. planów dydakt.

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XI i III

 

 

IV

 

 

V

 

 

III – obszar – wychowanie

 

3.

 

Diagnoza potrzeb i sytuacji wychowawczych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kultywowanie tradycji regionalnych i patriotycznych.

 

 

 

Organizacja działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizacja spotkania instruktażowego przeciwpożarowego dla pracowników.

 

 

Monitoring szkoły

 

 

Współpraca z rodzicami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przestrzeganie praw ucznia.

 

 

 

Rozwijanie samorządności i inicjatyw uczniowskich.

 

 

 

Rozwijanie wrażliwości społecznej, tolerancji i otwartości na problemy innych ludzi.

 

1.Przygotowanie do udziału w życiu rodzinnym i społecznym poprzez:

- realizację zagadnień wychowania prozdrowotnego.

 

2.Przeciwdziałanie uzależnieniom, ochrona przed negatywnym  wpływem mediów i uzależnień poprzez

- pogadanki

- realizację programów profilaktyczno- edukacyjnych.

 

3.Pedagogizacja rodziców.

 

 

 

 

4. Organizacja apeli i akademii szkolnych.

 

5. Opieka nad kącikiem  regionalnym.

 

6. Organizacja spotkań z ciekawymi ludźmi.

 

7.Realizacja zadań wynikających z zakresu profilaktyki zdrowia oraz programu wychowawczego szkoły.

 

8.Pzeciwdziałanie wszelkim formom agresji i przemocy w szkole poprzez:

- programy profilaktyczne i ,,Spójrz inaczej”

- współpraca z poradnią, policją, Komisją przeciwdziałania alkoholowego.

 

9.Organizacja dyżurów na przerwach.- kontrolowanie uczniów we wszystkich pomieszczeniach szkolnych.

 

10.Stosowanie obowiązującego systemu kar i nagród.

 

10. Zorganizowanie kursu na kartę rowerową.

 

 

11.Znajomość zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia pożarowego – szkolenie,  próbne alarmy, instrukcje.

 

 

 

 

 

12.Monitorowanie zachowania uczniów.

 

13.Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego.

 

 

14.Włączenie rodziców do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych szkoły

- prelekcje dla rodziców

- ogólnoszkolne spotkania z rodzicami

- zaangażowanie rodziców w organizowanie imprez, uroczystości szkolnych i środowiskowych.

- zajęcia otwarte dla rodziców

- pomoc rodziców przy różnych remontach, sponsoring.

 

15.Prowadzenie rozmów indywidualnych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych oraz zeszytów korespondencji, aby rodzice posiadali aktualną wiedzę na temat efektów dydaktyczno-wychowawczych.

 

 

16.Propagowanie praw człowieka, dziecka i ucznia – pogadanki na lekcjach wychowawczych..

 

 

 

17.Organizacja pracy Samorządu Uczniowskiego.

- wybory przewodniczącego szkoły.

 

18.Prowadzenie Sklepiku Uczniowskiego.

 

19.Organizacja pracy Drużyny Zuchowej i Harcerskiej

 

20.Udział w akcjach charytatywnych

-Dzień papieski

- Góra Grosza

- Akcja Grosik

- Na pomoc chorym i potrzebującym dzieciom.

- Jałmużna Wielkopostna.

 

Wychowawcy

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

M. Krzak

E. Robaszyńska

B. Kozak

B.Jurzyńska

S. Przegrałek

Wychowawcy

 

M Krzak

 

n-l historii

wychowawcy.

 

 

 

 

Wychowawcy

B. Kozak

 

 

 

 

Wg planu dyżurów

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

M. Błach

 

 

 

Dyrektor, koordynator do spraw bezpieczeństwa

 

 

 

 

Dyrektor

 

Wychowawcy

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

B.Kozak

 

 

M.Krzak , B. Kozak

 

M. Krzak, R. Felecka

 

B. Kozak

M. Krzak

R. Felecka

N. Woszczek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX – X

 

 

 

 

IX 2012

XI 2012

IV 2013

XI 2013

IV 2014

XI 2014

 

 

Na biężąco

 

 

w/g potrzeb

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

Na bieżąco

 

IV-V

 

 

 

IX

 

 

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX, VI

 

 

 

Na bieżąco

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

IV – obszar – opieka

 

4

Przestrzeganie zasad BHP, regulaminów i procedur.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bogacenie wiedzy uczniów na temat BHP.

 

 

 

 

 

 

Organizowanie czasu wolnego ucznia

 

Rozpoznawanie potrzeb i planowanie zadań opiekuńczych.

 

 

 

Dofinansowanie zakupu podręczników.

1.Zapewnieni opieki nauczycielskiej uczniom oczekującym na dowóz.

 

2. Pełnienie dyżurów przez nauczycieli.

 

3.Zasady zwalniania uczniów z lekcji.

 

4. Organizacja zajęć zgodnie z procedurą wyjść poza budynek.

 

5. Prowadzenie prawidłowej dokumentacji BHP.

 

 

6. Opieka nad uczniami zwolnionymi z wych.-fiz.

 

7. Spotkania z przedstawicielami policji i straży pożarnej.

 

8.Pogadanki BHP na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.

 

9.Bezpieczne ferie.

 

10.Organizacja zajęć świetlicy , pomoc w nauce i odrabianiu lekcji.

11.Zajęcia ,,Spójrz inaczej”.

 

 

12.Zorganizowanie picia herbaty,

 

13.Udział w programach:

-,,Owoce w szkole”

- ,,Mleko dla szkół”.

14.Organizacja dowożenia i opieki nad dowożonymi uczniami.

 

15.Stypendium socjalne.

 

16.Dofinansowanie do zakupu podręczników dla uczniów klas I-III.

oraz z orzeczeniami o niepełnosprawności – współpraca z Urzędem Miejskim.

 

Dyr. szkoły

Bibliotekarz

n-l świetlicy

 

Nauczyciele

 

Dyrektor

nauczyciele

 

 

Koordynator do spraw bezpieczeństwa

 

M. Błach

 

 

 

Nauczyciele

 

 

 

 

dyrektor

 

M.Krzak

S. Przegrałek

B.Kozak

 

 

R.Felecka

wychowawcy

Dyrektor

R. Felecka

 

Dyrektor

R.Felecka, E.Łyko,

Z.Strzelecka

 

 

Dyrektor

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

IX-VI

 

 

 

 

 

IX- VI

 

 

 

IX

 

 

Zatwierdzony do realizacji na Radzie Pedagogicznej dnia 15.09. 2012r.