KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA W ZAGOŚCI NA LATA 2012 - 2015
Naszym marzeniem jest, aby dzieci bez widocznego wysiłku, bez dużego stresu, bez płaczu osiągnęły granice, które będą nas zdumiewały. Aby były niezwykle pomysłowe, miały bogaty słownik, rysowały, malowały, śpiewały i tańczyły oraz posiadały niepohamowany głód wiedzy.
Wizja.
- Każde dziecko jest dla nas ważne! Jest dla nas indywidualnością, której poszukujemy, niejednokrotnej do odnalezienia. Robimy wszystko, aby czuło się bezpieczne i szczęśliwe, pomagamy mu poznać siebie, stać się samodzielnym i otwartym na świat.
- Dzieci opuszczające nasze przedszkole są otwarte, twórcze i spontaniczne. Znają siebie i swoje możliwości, szanują innych. Radzą sobie w sytuacjach trudnych, umieją rozwiązywać problemy i są dobrze przygotowane do obowiązku szkolnego.
- Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele otaczają opieką wszystkie dzieci.
- Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Poszukują innowacyjnych rozwiązań.
- Przedszkole ściśle współpracują z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.
- Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
- Nasze przedszkole jest kolorowe. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sala wyposażona jest w nowe meble ,pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz plac zabaw zaspakaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
- Organizujemy zajęcia dodatkowe, wspomagające rozwój dziecka.
|
L.p. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Odpowie- dzialny |
|
1. |
Poznanie środowiska wychowawczego każdego dziecka oraz jego ogólnego rozwoju celem jednokierunkowości domu i przedszkola. |
1.Opracowanie i wdrożenie nowego programu wychowawczego zgodnego z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego 2.. Zapoznanie rodziców z podstawą programową Wychowania przedszkolnego.. 3 Obserwacja dzieci w czasie samorzutnych zabaw i podczas zajęć organizowanych z całą grupą 3. Prowadzenie rozmów z rodzicami na temat dziecka; uwagi, wnioski z obserwacji, wzajemna wymiana informacji. 4.Oddziaływanie na rodziców poprzez:
5.Współpraca z PPP. |
IX – V
Cały rok
W razie potrzeb. |
Nauczycielka przedszkola
Nauczycielka Dyrektor |
|
2. |
Wspomaganie dzieci w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej. |
1.Budowanie pozytywnego obrazu własnego ,,ja” poprzez atmosferę w grupie rówieśniczej, wspólnocie. 2.Respektowanie praw i obowiązków człowieka, dziecka. |
IX-X |
Nauczycielka przedszkola |
|
3.
|
Kształtowanie postaw prozdrowotnych – troska o zdrowie i bezpieczeństwo dziecka.
|
Teren wokół przedszkola jest zagospodarowany zgodnie z potrzebami dzieci i wymogami bezpieczeństwa. 1.Rozwijanie różnorodnych form ruchu na świeżym powietrzu. 2.Przeprowadzanie ćwiczeń gimnastycznych. 3.Zapoznanie z zagrożeniami dla zdrowia i sposobach ochrony przed nimi 4.Zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. 5.Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się zachowania w pomieszczeniach i na placu przedszkolnym. 6.Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, zapobiegając niepożądanym zjawiskom i wypadkom. 7.Wdrazanie do samoobsługi – korzystanie z toalety, mycie rąk, ubieranie się, jedzenie. 8.Wyrabianie nawyków higienicznych
8.Zapoznanie dzieci z zasadami ewakuacji z budynku na wypadek zagrożenia. 9..Praktyczne zachowanie w ruchu drogowym. 10.Udział w turnieju sportowym ,,Przedszkolacy na start”.
|
Cały rok
IX
Na bieżąco
IX
V |
Nauczycielka przedszkola.
Spotkanie z policjantem z ruchu drogowego. |
|
4. |
Stwarzanie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z krajem ojczystym – budzenie świadomości narodowej.
|
1.Zapoznanie dzieci z historią miejscowości w której mieszkają oraz legendami tego regionu. 2. Poznanie własnej miejscowości, miejsc charakterystycznych, instytucji lokalnych poprzez organizowanie spacerów po okolicy.. 3.Zapoznanie dzieci z zarysem mapy Polski oraz z symbolami narodowymi – godło, flaga, hymn. 4.Budzenie przywiązania i szacunku do Ojczyzny. |
W ciągu roku
X-XII
W ciągu roku |
Nauczycielka przedszkola |
|
5. |
Współuczestnictwo rodziców w edukacji przedszkolnej. |
1.Wykorzystywanie różnorodnych form współpracy z rodzicami. 2. Rozwijanie komunikacji: nauczyciel – rodzic-dziecko. 3.Wsparcie rodziców przy zakupie pomocy dydaktycznych i zabawek. 4.Angazowanie rodziców do pomocy w organizowaniu wycieczek i uroczystości przedszkolnych. |
Na bieżąco
IV-VI
|
Nauczycielka przedszkola
Dyrektor Nauczyciel |
|
6. |
Troska o rozwój intelektualny -dostosowanie oferty zajęć dodatkowych do zainteresowań i potrzeb dzieci. |
1.Zajęcia komputerowe dla 6-latków. 2.Zajecia z języka angielskiego dla 5 i 6 - latków. 3.Umożliwienie wychowankom rozwoju zainteresowań, talentów i zdolności – udział w konkursach. 4.Tworzenie kącików zainteresowań. |
IX-VI
X-VI Na bieżąco |
Nauczycielka informatyki Nauczyciel jęz.angielsk. Nauczycielka przedszkola |
|
7. |
Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych – analiza gotowości dzieci 5 - 6-letnich do podjęcia nauki w szkole. |
1.Systematyczna obserwacja dzieci 6-letnich za pomocą Skali Gotowości Szkolnej. 2.Przeprowadzenie obserwacji pedagogicznych dzieci 5-letnich za pomocą arkusza Obserwacji ( GE-5). 3. Analiza wyników diagnozy. 4. Przekazanie rodzicom wyników z diagnozy pedagogicznej, które mogą im pomóc w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole. |
Na bieżąco X-XI V-VI
XI I-VI |
Nauczycielka przedszkola. |
|
8. |
Kształtowanie właściwych postaw społeczno – moralnych. |
1.Wdrazanie do podporządkowania się ustalonym normom postępowania w grupie rówieśniczej. 2.Wyrabianie nawyków prawidłowego zachowania się poprzez gry zabawy dydaktyczne. 3. Zwracanie uwagi na właściwe zachowanie wobec dorosłych i rówieśników. 4. Udział w akcjach charytatywnych. 5.Imprezy i uroczystości dla środowiska – zorganizowanie Dnia Babci i Dziadka, aktywny udział w Jasełkach Bożonarodzeniowych oraz w Festynie rodzinnym. |
Na bieżąco
XII-I-V |
Nauczycielka przedszkola.
|
|
9. |
Kształtowanie postaw proekologicznych. |
1.Wyrabianie pozytywnego stosunku do zwierząt i roślin poprzez pogadanki, podawanie przykładów właściwych zachowań korzystając z literatury dziecięcej. 2. Udział w akcji ,,Sprzątanie świata” 3.Obserwacja przyrody –wyjścia na pole, na łąkę, do lasu. 4.Udział w akcji – dokarmiamy zwierzęta zimą. |
Na bieżąco
IX
W ciągu roku XII-III |
Nauczycielka przedszkola |
Plan został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 15. 09.2012 r.