KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA W ZAGOŚCI NA LATA 2012 - 2015

 

          Naszym marzeniem jest, aby dzieci bez widocznego wysiłku, bez dużego stresu, bez płaczu osiągnęły granice, które będą nas zdumiewały. Aby były niezwykle pomysłowe, miały bogaty słownik, rysowały, malowały, śpiewały i tańczyły oraz posiadały niepohamowany głód wiedzy.


Wizja.

  • Każde dziecko jest dla nas ważne! Jest dla nas indywidualnością, której poszukujemy, niejednokrotnej do odnalezienia. Robimy wszystko, aby czuło się bezpieczne i szczęśliwe, pomagamy mu poznać siebie, stać się samodzielnym i otwartym na świat.
  • Dzieci opuszczające nasze przedszkole  są otwarte, twórcze i spontaniczne. Znają siebie i swoje możliwości, szanują innych. Radzą sobie w sytuacjach trudnych, umieją rozwiązywać problemy i są dobrze przygotowane do obowiązku szkolnego.
  • Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele otaczają opieką wszystkie dzieci.
  • Nauczyciele znają potrzeby  i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Poszukują innowacyjnych rozwiązań.
  • Przedszkole ściśle współpracują z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.
  • Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
  • Nasze przedszkole jest kolorowe. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sala wyposażona jest w nowe meble ,pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz plac zabaw zaspakaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
  • Organizujemy zajęcia dodatkowe, wspomagające rozwój dziecka.

 

         

L.p.

    Zadania

      Formy realizacji

  Termin

Odpowie-

dzialny

1.

Poznanie środowiska wychowawczego każdego dziecka oraz jego ogólnego rozwoju celem jednokierunkowości domu i przedszkola.

1.Opracowanie i wdrożenie nowego programu wychowawczego zgodnego z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego

2.. Zapoznanie rodziców z podstawą programową Wychowania przedszkolnego..

3 Obserwacja dzieci w czasie samorzutnych zabaw i podczas zajęć organizowanych z całą grupą

3. Prowadzenie rozmów z rodzicami na temat dziecka; uwagi, wnioski z obserwacji, wzajemna  wymiana informacji.

4.Oddziaływanie na rodziców poprzez:

  • Kącik informacyjny
  • Pedagogizację
  • Zajęcia otwarte

 

5.Współpraca z PPP.

 

 

 

 

 

 

IX – V

 

 

Cały rok

 

 

W razie potrzeb.

 

 

 

 

 

Nauczycielka przedszkola

 

 

 

 

 

Nauczycielka

Dyrektor

2.

Wspomaganie dzieci w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej.

1.Budowanie pozytywnego obrazu własnego ,,ja” poprzez atmosferę w grupie rówieśniczej, wspólnocie.

2.Respektowanie praw i obowiązków człowieka, dziecka.

 

IX-X

Nauczycielka przedszkola

3.

 

Kształtowanie postaw prozdrowotnych – troska o zdrowie i bezpieczeństwo dziecka.

 

Teren wokół przedszkola jest zagospodarowany zgodnie z potrzebami dzieci i wymogami bezpieczeństwa.

1.Rozwijanie różnorodnych form ruchu na świeżym powietrzu.

2.Przeprowadzanie ćwiczeń gimnastycznych.

3.Zapoznanie z zagrożeniami dla zdrowia i sposobach ochrony przed nimi

4.Zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.

5.Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się  zachowania w pomieszczeniach i na placu przedszkolnym.

6.Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, zapobiegając niepożądanym zjawiskom i wypadkom.

7.Wdrazanie do samoobsługi – korzystanie z toalety, mycie rąk, ubieranie się, jedzenie.

8.Wyrabianie nawyków higienicznych

  • mycie rąk
  • mycie zębów
  • sprzątanie po zakończonej pracy

8.Zapoznanie dzieci z zasadami ewakuacji z budynku na wypadek zagrożenia.

9..Praktyczne zachowanie w ruchu drogowym.

10.Udział w turnieju sportowym ,,Przedszkolacy na start”.

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

IX

 

V

 

Nauczycielka

przedszkola.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spotkanie z policjantem z ruchu drogowego.

4.

Stwarzanie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z krajem ojczystym – budzenie świadomości narodowej.

 

1.Zapoznanie dzieci z historią miejscowości w której mieszkają oraz legendami tego regionu.

2. Poznanie własnej miejscowości, miejsc charakterystycznych, instytucji lokalnych poprzez organizowanie spacerów po okolicy..

3.Zapoznanie dzieci z zarysem mapy Polski oraz z symbolami narodowymi – godło, flaga, hymn.

4.Budzenie przywiązania i szacunku do Ojczyzny.

W ciągu roku

 

 

 

 

X-XII

 

W ciągu roku

 

 

 

Nauczycielka przedszkola

5.

Współuczestnictwo rodziców w edukacji przedszkolnej.

1.Wykorzystywanie różnorodnych form współpracy z rodzicami.

2. Rozwijanie komunikacji: nauczyciel – rodzic-dziecko.

3.Wsparcie rodziców przy zakupie pomocy dydaktycznych i zabawek.

4.Angazowanie rodziców do pomocy w organizowaniu wycieczek i uroczystości przedszkolnych.

Na bieżąco

 

 

 

IV-VI

 

 

Nauczycielka przedszkola

 

 

Dyrektor

Nauczyciel

6.

Troska o rozwój intelektualny -dostosowanie oferty zajęć dodatkowych do zainteresowań i potrzeb dzieci.

1.Zajęcia komputerowe dla 6-latków.

2.Zajecia z języka angielskiego dla 5 i 6 - latków.

3.Umożliwienie wychowankom rozwoju zainteresowań, talentów i zdolności – udział w konkursach.

4.Tworzenie kącików zainteresowań.

 

IX-VI

 

X-VI

Na bieżąco

Nauczycielka informatyki

Nauczyciel jęz.angielsk.

Nauczycielka przedszkola

7.

Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych – analiza gotowości dzieci 5 - 6-letnich do podjęcia nauki w szkole.

1.Systematyczna obserwacja dzieci  6-letnich za pomocą Skali Gotowości Szkolnej.

2.Przeprowadzenie obserwacji pedagogicznych dzieci 5-letnich za pomocą arkusza Obserwacji ( GE-5).

3. Analiza wyników diagnozy.

4. Przekazanie rodzicom wyników z diagnozy pedagogicznej, które mogą im pomóc w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole.

 

Na bieżąco

X-XI

V-VI

 

 

XI

I-VI

 

Nauczycielka przedszkola.

8.

Kształtowanie właściwych postaw społeczno – moralnych.

1.Wdrazanie do podporządkowania się ustalonym normom  postępowania w grupie rówieśniczej.

2.Wyrabianie nawyków prawidłowego zachowania się poprzez gry zabawy dydaktyczne.

3. Zwracanie uwagi na właściwe zachowanie wobec dorosłych i rówieśników.

4. Udział w akcjach charytatywnych.

5.Imprezy i uroczystości dla środowiska – zorganizowanie Dnia Babci i Dziadka, aktywny udział w Jasełkach Bożonarodzeniowych oraz w Festynie rodzinnym.

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

XII-I-V

 

Nauczycielka przedszkola.

 

 

 

 

9.

Kształtowanie postaw proekologicznych.

1.Wyrabianie pozytywnego stosunku do zwierząt i roślin poprzez pogadanki, podawanie przykładów właściwych zachowań korzystając z literatury dziecięcej.

2. Udział w akcji ,,Sprzątanie świata”

3.Obserwacja przyrody –wyjścia na pole, na łąkę, do lasu.

4.Udział w akcji – dokarmiamy zwierzęta zimą.

 

Na bieżąco

 

IX

 

W ciągu roku

XII-III

 

Nauczycielka przedszkola

 

Plan został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia   15. 09.2012 r.