PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PLASTYKI W KL. IV-VI

Podczas oceniania umiejętności i wiedzy ucznia nauczyciel uwzględnia:

  • przygotowanie do lekcji,
  • aktywność podczas pracy na lekcjach,
  • zaangażowanie w realizację ćwiczeń plastycznych,
  • wykorzystanie posiadanej wiedzy w praktycznym działaniu,
  • podstawową umiejętność opisu dzieła sztuki,
  • biegłość w posługiwaniu się technikami plastycznymi,
  • znajomość terminologii plastycznej,
  • uczestnictwo w życiu kulturalnym szkoły, regionu (np. udział w imprezach artystycznych, wystawach).

Ocenie podlegają następujące formy pracy ucznia:

  • praktyczne ćwiczenia plastyczne,
  • wypowiedzi ustne,
  • zeszyty ćwiczeń dla chętnych uczniów,
  • podejmowane zadania dodatkowe,
  • aktywne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska (np. organizowanie wystaw i innych działań artystycznych, udział w konkursach, oprawa plastyczna uroczystości),
  • umiejętność pracy w zespole.

Podczas oceny praktycznych ćwiczeń plastycznych nauczyciel bierze się  pod uwagę:

  • trafność doboru środków plastycznych do realizowanego tematu,
  • umiejętność wykorzystania języka sztuki we własnych działaniach plastycznych: dobór linii, zastosowanie barw ich tonacji, kontrastów, różnic walorowych, stosowanie kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, poszukiwanie faktur w różnych materiałach, kontrast faktur, poprawność zastosowania perspektywy,
  • staranność wykonania
  • trafność doboru argumentów przy ocenie dzieła sztuki,
  • umiejętność rozwinięcia tematu.



Kryteria oceniania i zasady wystawiania oceny semestralnej i rocznej.

Oceny pracy dokonuje się według skali od 1 do 6. Dla poszczególnych ocen przyjęto następujące kryteria, które uczeń powinien spełnić podczas realizacji nauczania przedmiotu plastyki.

Ocena celująca

Uczeń:

  • posiada bardzo dobrą znajomość wiedzy określonej programem nauczania,
  • twórczo wykorzystuje wiedzę o sztuce w praktycznych działaniach,
  • bezbłędnie posługuje się terminologią plastyczną,
  • wykazuje zainteresowanie sztuką,
  • wykazuje się wysokim poziom umiejętności plastycznych,
  • pracuje systematycznie,
  • zawsze jest przygotowany i aktywny na lekcjach, 
  • współpracuje z grupą, potrafi pełnić funkcję lidera podczas wykonywania zadań zespołowych,
  • wykonuje dodatkowe zadania z własnej inicjatywy,
  • osiąga sukcesy w konkursach plastycznych szkolnych i pozaszkolnych.

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • opanował wiedzę i umiejętność w pełnym zakresie określonym programem,
  • posiada umiejętność zastosowania wiedzy w swojej pracy twórczej,
  • starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne,
  • biegle posługuje się technikami plastycznymi,
  • umiejętnie posługuje się terminologią plastyczną,
  • organizuje pracę poszczególnych osób w zadaniach zespołowych,
  • samodzielnie zdobywa wiedzę z wykorzystaniem różnych mediów,
  • aktywnie pracuje podczas lekcji,
  • systematycznie przygotowuje się do zajęć (dwa razy w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie).

Ocena dobra

Uczeń:

  • przyswoił wiadomości objęte programem,
  • w skupieniu uczestniczy w zajęciach,
  • zadawalająco posługuje się technikami plastycznymi,
  • poprawnie wykonuje ćwiczenia plastyczne,
  • zadawalająco posługuje się terminologią plastyczną
  • potrafi współpracować przy realizacji działań zespołowych.
  • przygotowuje się do zajęć (trzy razy w semestrze może być nieprzygotowany).

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • opanował treści programu na poziomie podstawowym,
  • wykazuje się małą aktywnością podczas lekcji,
  • często jest nieprzygotowany do zajęć,
  • wykonuje ćwiczenia plastyczne zgodne z tematem, ale mało starannie,
  • posługuje się terminologią plastyczną na poziomie podstawowym,
  • wykazuje trudności we współpracy podczas działań zespołowych,
  • opanował umiejętności opisu dzieła sztuki w stopniu podstawowym.

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w niewielkim zakresie,
  • wykonuje ćwiczenia plastyczne z małym zaangażowaniem,
  • nie potrafi współpracować w zespole,
  • posługuje się tylko podstawowymi narzędziami i technikami plastycznymi.

Ocena niedostateczna

Uczeń:

  • nie opanował zakresu wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej,
  • odmawia wykonywania zadań,
  • przeszkadza w prowadzeniu lekcji,
  • wyraża lekceważący stosunek do przedmiotu.

 

Ocenianie bieżące:

Skala ocen:6,5,4,3,2,1,oraz znaczek ,,np.”-nieprzygotowanie do zajęć.