PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PLASTYKI W KL. IV-VI
Podczas oceniania umiejętności i wiedzy ucznia nauczyciel uwzględnia:
- przygotowanie do lekcji,
- aktywność podczas pracy na lekcjach,
- zaangażowanie w realizację ćwiczeń plastycznych,
- wykorzystanie posiadanej wiedzy w praktycznym działaniu,
- podstawową umiejętność opisu dzieła sztuki,
- biegłość w posługiwaniu się technikami plastycznymi,
- znajomość terminologii plastycznej,
- uczestnictwo w życiu kulturalnym szkoły, regionu (np. udział w imprezach artystycznych, wystawach).
Ocenie podlegają następujące formy pracy ucznia:
- praktyczne ćwiczenia plastyczne,
- wypowiedzi ustne,
- zeszyty ćwiczeń dla chętnych uczniów,
- podejmowane zadania dodatkowe,
- aktywne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska (np. organizowanie wystaw i innych działań artystycznych, udział w konkursach, oprawa plastyczna uroczystości),
- umiejętność pracy w zespole.
Podczas oceny praktycznych ćwiczeń plastycznych nauczyciel bierze się pod uwagę:
- trafność doboru środków plastycznych do realizowanego tematu,
- umiejętność wykorzystania języka sztuki we własnych działaniach plastycznych: dobór linii, zastosowanie barw ich tonacji, kontrastów, różnic walorowych, stosowanie kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, poszukiwanie faktur w różnych materiałach, kontrast faktur, poprawność zastosowania perspektywy,
- staranność wykonania
- trafność doboru argumentów przy ocenie dzieła sztuki,
- umiejętność rozwinięcia tematu.
Kryteria oceniania i zasady wystawiania oceny semestralnej i rocznej.
Oceny pracy dokonuje się według skali od 1 do 6. Dla poszczególnych ocen przyjęto następujące kryteria, które uczeń powinien spełnić podczas realizacji nauczania przedmiotu plastyki.
Ocena celująca
Uczeń:
- posiada bardzo dobrą znajomość wiedzy określonej programem nauczania,
- twórczo wykorzystuje wiedzę o sztuce w praktycznych działaniach,
- bezbłędnie posługuje się terminologią plastyczną,
- wykazuje zainteresowanie sztuką,
- wykazuje się wysokim poziom umiejętności plastycznych,
- pracuje systematycznie,
- zawsze jest przygotowany i aktywny na lekcjach,
- współpracuje z grupą, potrafi pełnić funkcję lidera podczas wykonywania zadań zespołowych,
- wykonuje dodatkowe zadania z własnej inicjatywy,
- osiąga sukcesy w konkursach plastycznych szkolnych i pozaszkolnych.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
- opanował wiedzę i umiejętność w pełnym zakresie określonym programem,
- posiada umiejętność zastosowania wiedzy w swojej pracy twórczej,
- starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne,
- biegle posługuje się technikami plastycznymi,
- umiejętnie posługuje się terminologią plastyczną,
- organizuje pracę poszczególnych osób w zadaniach zespołowych,
- samodzielnie zdobywa wiedzę z wykorzystaniem różnych mediów,
- aktywnie pracuje podczas lekcji,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć (dwa razy w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie).
Ocena dobra
Uczeń:
- przyswoił wiadomości objęte programem,
- w skupieniu uczestniczy w zajęciach,
- zadawalająco posługuje się technikami plastycznymi,
- poprawnie wykonuje ćwiczenia plastyczne,
- zadawalająco posługuje się terminologią plastyczną
- potrafi współpracować przy realizacji działań zespołowych.
- przygotowuje się do zajęć (trzy razy w semestrze może być nieprzygotowany).
Ocena dostateczna
Uczeń:
- opanował treści programu na poziomie podstawowym,
- wykazuje się małą aktywnością podczas lekcji,
- często jest nieprzygotowany do zajęć,
- wykonuje ćwiczenia plastyczne zgodne z tematem, ale mało starannie,
- posługuje się terminologią plastyczną na poziomie podstawowym,
- wykazuje trudności we współpracy podczas działań zespołowych,
- opanował umiejętności opisu dzieła sztuki w stopniu podstawowym.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w niewielkim zakresie,
- wykonuje ćwiczenia plastyczne z małym zaangażowaniem,
- nie potrafi współpracować w zespole,
- posługuje się tylko podstawowymi narzędziami i technikami plastycznymi.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
- nie opanował zakresu wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej,
- odmawia wykonywania zadań,
- przeszkadza w prowadzeniu lekcji,
- wyraża lekceważący stosunek do przedmiotu.
Ocenianie bieżące:
Skala ocen:6,5,4,3,2,1,oraz znaczek ,,np.”-nieprzygotowanie do zajęć.