PRZEMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZAGOŚCI

 

Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25.04.2013r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Przedmiotowy System Oceniania z matematyki jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania w Szkole Podstawowej w Zagości.

 

1.Formy sprawdzania osiągnięć uczniów to:

            a) aktywność na lekcji

            b) odpowiedzi ustne;

            c) kartkówki;

            d) prace klasowe;

            e) prace domowe;

            f) prace i zadania dodatkowe.

 

2. Kartkówki i prace klasowe będą oceniane w sposób punktowy, a następnie punkty będą      przeliczane na oceny wg skali:

 

            a) od 0 % do 30 % pkt – ocena niedostateczna,

            b) od 31 % do 50 % pkt – ocena dopuszczająca,

            c) od 51% do 69 % pkt – ocena dostateczna,

            d) od 70 % do 90% pkt – ocena dobra,

            e) od 91% do 100% pkt – ocena bardzo dobra,

            f) 100% pkt + zadanie dodatkowe – ocena celująca

 

3. Za aktywność na lekcji uczeń otrzymuje „+”, a za 4 plusy ocenę bardzo dobrą.

4. Kartkówki obejmujące materiał z maksimum 3 ostatnich lekcji mogą być niezapowiedziane.

5. Prace klasowe obejmujące materiał z całego działu zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem oraz podawany jest zakres sprawdzanych na nich wiadomościach i umiejętności.

6. Uczeń nieobecny na pracy klasowej ma prawo napisania jej po powrocie do szkoły w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

7. Nauczyciel jest zobowiązany oddać poprawione sprawdziany w ciągu 2 tygodni od ich napisania.

8. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia oceny z pracy klasowej w terminie uzgodnionym z nauczycielem. ( Nie później niż w ciągu 2 tygodni od daty otrzymania oceny.) Nowa ocena jest odnotowana w dzienniku obok oceny poprawionej i jest ostateczna.

9. Na ocenę ze sprawdzianu nie mają wpływu błędy ortograficzne.

10. Sprawdzone i ocenione prace pisemne są przechowywane przez nauczyciela w szkole do końca roku szkolnego. Rodzice otrzymują je do wglądu na własne życzenie.

11.Prace domowe są sprawdzane i oceniane wyrywkowo.

12. Uczeń może trzy razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny. Fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku i nie powoduje żadnych konsekwencji pod warunkiem, że uczyni to na początku lekcji.

13. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy brak: zeszytu, ćwiczeniówki, pracy domowej, pomocy potrzebnych do lekcji oraz gotowości do odpowiedzi.

14. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.

15. W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać co najmniej 8 ocen z różnych form aktywności.

16. Ocenę semestralną i roczną uczeń otrzymuje za systematyczną pracę w ciągu całego semestru. Nie istnieje możliwość „poprawiania się” na ocenę wyższą.

17. O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją.

18. Uczeń, który uzyskał na koniec I semestru ocenę niedostateczną, ma obowiązek zaliczyć materiał z I semestru do dnia 31 marca danego roku szkolnego.

19. Ocena semestralna lub roczna może być podwyższona ze względu na uzyskanie przez ucznia osiągnięć w konkursach oraz wkład pracy wniesiony w przygotowanie do nich.

20. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO, rozstrzygane będą zgodnie z WSO oraz rozporządzeniami MEN.

  

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCEN CZĄSTKOWYCH

  

  1. Ocena celująca – otrzymuje ją uczeń, który opanował w całości wiedzę z podstawy programowej, potrafi rozwiązywać problemy nietypowe, jest twórczy, rozwija swoje uzdolnienia, osiąga sukcesy w konkursach matematycznych.
  2. Ocena bardzo dobra – otrzymuje ją uczeń, który opanował materiał programowy z matematyki w danej klasie, jest aktywny na lekcjach, systematycznie odrabia prace domowe, sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą, potrafi rozwiązać zadania innego typu niż były przerabiane na lekcji, potrafi samodzielnie przeanalizować nowe wiadomości (na podstawie podręcznika) i efekty rozumowania przedstawić na forum klasy.
  3. Ocena dobra – otrzymuje ją uczeń poprawnie rozwiązujący typowe zadania i dzięki swoim wiadomościom rozumie większość materiału, systematycznie odrabia prace domowe, jest aktywny na lekcji.
  4. Ocena dostateczna – otrzymuje ją uczeń, który opanował podstawowe wiadomości z przedmiotu i jest w stanie robić dalsze postępy i rozwiązywać zadania o średnim stopniu trudności, nie systematycznie odrabia prace domowe, przynosi na lekcje potrzebne materiały.
  5. Ocena dopuszczająca – otrzymuje ją uczeń, który ma wyraźne luki w opanowaniu materiału programowego, potrafi rozwiązywać proste zadania, pracuje przy pomocy nauczyciela i rokuje nadzieje, że braki które posiada uzupełni w następnym semestrze.
  6. Ocena niedostateczna – otrzymuje ją uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości z przedmiotu, nie wykazuje zainteresowania na lekcji, nie potrafi rozwiązywać prostych problemów nawet przy pomocy nauczyciela co uniemożliwia mu dalsze zdobywanie wiedzy. 

Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria oceny co najmniej bardzo dobrej oraz osiągnął sukcesy w konkursach matematycznych na szczeblu pozaszkolnym.