PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MUZYKI KL. IV-VI

 

Ze względu na możliwości intelektualne i zdolności muzyczne uczniów nauczyciel, dokonując oceny, bierze przede wszystkim pod uwagę:

  • predyspozycje indywidualne,
  • wysiłek wkładany podczas realizacji zadań,
  • umiejętności muzyczne (śpiew, gra na instrumentach),
  • postawę i zaangażowanie w podejmowane działania,
  • opanowanie wiedzy w zakresie wybranych tematów,
  • uzyskany poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności muzycznej,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • rozwój inwencji twórczej,
  • podejmowanie dodatkowych działań - udział w uroczystościach i apelach szkolnych, w konkursach,
  • rozwijanie własnych zainteresowań i umiejętności. 

 

Narzędziami pomiaru są:

  • odpowiedzi ustne
  • śpiew,
  • analiza utworów muzycznych,
  • zeszyt przedmiotowy (zeszyt ćwiczeń tylko dla chętnych uczniów),
  • zadania domowe,
  • aktywność ucznia na lekcji,
  • wkład w przygotowanie imprez szkolnych i udział w nich. 

 

Kryteria wymagań z muzyki na poszczególne oceny (semestralną i roczną)

Na ocenę celującą uczeń:

  • wykazuje się wiedzą muzyczną, którą opanował w stopniu bardzo dobrym oraz wiedzą dodatkową,
  • swobodnie posługuje się terminologią muzyczną,
  • zna sylwetki słynnych kompozytorów
  • bezbłędnie rozpoznaje różne utwory muzyczne,
  • rozpoznaje dźwięki poszczególnych instrumentów muzycznych,
  • śpiewa indywidualnie i w grupie, prawidłowo pod względem intonacyjnym, z poprawną dykcją,
  • gra swobodnie na dowolnym instrumencie,
  • wykonuje kroki różnych tańców,
  • dyskutuje na tematy związane z muzyką,
  • bierze aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły
  • osiąga sukcesy w konkursach, lub ma inne porównywalne osiągnięcia,
  • wykorzystuje wiedzę zdobytą w pozalekcyjnych zajęciach muzycznych, tanecznych,
  • wykazuje się umiejętnością gry na dowolnym instrumencie, a ponadto:
    • pracuje samodzielnie,
    • jest zaangażowany i troszczy się o swój rozwój,
    • jest zawsze starannie przygotowany do zajęć. 

 

Na ocenę bardzo dobrą uczeń:

  • wykazuje się wiedzą, którą opanował w stopniu bardzo dobrym,
  • zna sylwetki omawianych kompozytorów,
  • rozpoznaje brzmienie większości instrumentów,
  • śpiewa indywidualnie i w grupie, prawidłowo pod względem intonacyjnym, z poprawną dykcją,
  • gra na wybranym instrumencie,
  • wykonuje kroki podstawowych tańców
  • wykazuje dużą aktywność podczas ćwiczeń i zabaw muzycznych, a ponadto:
    • pracuje samodzielnie,
    • dba o bardzo dobrą realizację zadań,
    • jest zaangażowany i troszczy się o swój rozwój,
    • systematycznie przygotowuje się do zajęć (dwa razy w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie). 

 

Na ocenę dobrą uczeń:

  • przyswoił zdecydowaną większość wiadomości objętych programem,
  • rozpoznaje charakterystyczne fragmenty wysłuchanych wcześniej utworów,
  • rozpoznaje brzmienie instrumentów,
  • śpiewa w grupie z właściwą postawą śpiewaczą,
  • gra proste kompozycje melodyczne na wybranym instrumencie,
  • wykazuje dużą aktywność podczas ćwiczeń i zabaw muzycznych, a ponadto:
    • jest przygotowany do lekcji, choć zdarza mu się nieprzygotowanie, (może je zgłosić trzy razy w semestrze),
    • zazwyczaj pracuje samodzielnie, a trudności pokonuje przy pomocy nauczyciela. 

 

Na ocenę dostateczną uczeń:

  • przyswoił większość wiadomości objętych programem,
  • rozpoznaje melodie najpopularniejszych utworów,
  • rozpoznaje brzmienie podstawowych instrumentów,
  • śpiewa w grupie,
  • gra proste melodie na instrumentach perkusyjnych,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach muzycznych, a ponadto:
    • systematycznie przychodzi na lekcje, chociaż często jest nieprzygotowany,
    • ma braki w wiadomościach,
    • niechętnie podejmuje prace samodzielne,
    • ma trudności z realizacją ćwiczeń. 

 

Na ocenę dopuszczającą uczeń:

  • w niewielkim stopniu przyswoił wiadomości objęte programem,
  • wymienia grupy instrumentów,
  • śpiewa w grupie,
  • podejmuje próby grania prostych melodii na instrumentach perkusyjnych,
  • wykonuje ćwiczenia oraz uczestniczy w zabawach muzycznych, a ponadto:
    • nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć, chociaż jest bierny, bardzo często nie przygotowany do zajęć,
    • wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem. 

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował podstawowych wiadomości objętych programem,
  • nie bierze czynnego udziału w zajęciach,
  • nie jest przygotowany do lekcji, a ponadto:
    • lekceważy przedmiot,
    • spóźnia się na lekcje,
    • przeszkadza w prowadzeniu zajęć,
    • opuszcza bez usprawiedliwienia godziny lekcyjne. 

 

Ocena bieżąca

Skala ocen:6,5,4,3,2,1,stosuje się również znak ,,np.”-nieprzygotowanie do zajęć.