PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MUZYKI KL. IV-VI
Ze względu na możliwości intelektualne i zdolności muzyczne uczniów nauczyciel, dokonując oceny, bierze przede wszystkim pod uwagę:
- predyspozycje indywidualne,
- wysiłek wkładany podczas realizacji zadań,
- umiejętności muzyczne (śpiew, gra na instrumentach),
- postawę i zaangażowanie w podejmowane działania,
- opanowanie wiedzy w zakresie wybranych tematów,
- uzyskany poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności muzycznej,
- umiejętność pracy w zespole,
- rozwój inwencji twórczej,
- podejmowanie dodatkowych działań - udział w uroczystościach i apelach szkolnych, w konkursach,
- rozwijanie własnych zainteresowań i umiejętności.
Narzędziami pomiaru są:
- odpowiedzi ustne
- śpiew,
- analiza utworów muzycznych,
- zeszyt przedmiotowy (zeszyt ćwiczeń tylko dla chętnych uczniów),
- zadania domowe,
- aktywność ucznia na lekcji,
- wkład w przygotowanie imprez szkolnych i udział w nich.
Kryteria wymagań z muzyki na poszczególne oceny (semestralną i roczną)
Na ocenę celującą uczeń:
- wykazuje się wiedzą muzyczną, którą opanował w stopniu bardzo dobrym oraz wiedzą dodatkową,
- swobodnie posługuje się terminologią muzyczną,
- zna sylwetki słynnych kompozytorów
- bezbłędnie rozpoznaje różne utwory muzyczne,
- rozpoznaje dźwięki poszczególnych instrumentów muzycznych,
- śpiewa indywidualnie i w grupie, prawidłowo pod względem intonacyjnym, z poprawną dykcją,
- gra swobodnie na dowolnym instrumencie,
- wykonuje kroki różnych tańców,
- dyskutuje na tematy związane z muzyką,
- bierze aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły
- osiąga sukcesy w konkursach, lub ma inne porównywalne osiągnięcia,
- wykorzystuje wiedzę zdobytą w pozalekcyjnych zajęciach muzycznych, tanecznych,
- wykazuje się umiejętnością gry na dowolnym instrumencie, a ponadto:
- pracuje samodzielnie,
- jest zaangażowany i troszczy się o swój rozwój,
- jest zawsze starannie przygotowany do zajęć.
Na ocenę bardzo dobrą uczeń:
- wykazuje się wiedzą, którą opanował w stopniu bardzo dobrym,
- zna sylwetki omawianych kompozytorów,
- rozpoznaje brzmienie większości instrumentów,
- śpiewa indywidualnie i w grupie, prawidłowo pod względem intonacyjnym, z poprawną dykcją,
- gra na wybranym instrumencie,
- wykonuje kroki podstawowych tańców
- wykazuje dużą aktywność podczas ćwiczeń i zabaw muzycznych, a ponadto:
- pracuje samodzielnie,
- dba o bardzo dobrą realizację zadań,
- jest zaangażowany i troszczy się o swój rozwój,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć (dwa razy w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie).
Na ocenę dobrą uczeń:
- przyswoił zdecydowaną większość wiadomości objętych programem,
- rozpoznaje charakterystyczne fragmenty wysłuchanych wcześniej utworów,
- rozpoznaje brzmienie instrumentów,
- śpiewa w grupie z właściwą postawą śpiewaczą,
- gra proste kompozycje melodyczne na wybranym instrumencie,
- wykazuje dużą aktywność podczas ćwiczeń i zabaw muzycznych, a ponadto:
- jest przygotowany do lekcji, choć zdarza mu się nieprzygotowanie, (może je zgłosić trzy razy w semestrze),
- zazwyczaj pracuje samodzielnie, a trudności pokonuje przy pomocy nauczyciela.
Na ocenę dostateczną uczeń:
- przyswoił większość wiadomości objętych programem,
- rozpoznaje melodie najpopularniejszych utworów,
- rozpoznaje brzmienie podstawowych instrumentów,
- śpiewa w grupie,
- gra proste melodie na instrumentach perkusyjnych,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach muzycznych, a ponadto:
- systematycznie przychodzi na lekcje, chociaż często jest nieprzygotowany,
- ma braki w wiadomościach,
- niechętnie podejmuje prace samodzielne,
- ma trudności z realizacją ćwiczeń.
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
- w niewielkim stopniu przyswoił wiadomości objęte programem,
- wymienia grupy instrumentów,
- śpiewa w grupie,
- podejmuje próby grania prostych melodii na instrumentach perkusyjnych,
- wykonuje ćwiczenia oraz uczestniczy w zabawach muzycznych, a ponadto:
- nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć, chociaż jest bierny, bardzo często nie przygotowany do zajęć,
- wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował podstawowych wiadomości objętych programem,
- nie bierze czynnego udziału w zajęciach,
- nie jest przygotowany do lekcji, a ponadto:
- lekceważy przedmiot,
- spóźnia się na lekcje,
- przeszkadza w prowadzeniu zajęć,
- opuszcza bez usprawiedliwienia godziny lekcyjne.
Ocena bieżąca
Skala ocen:6,5,4,3,2,1,stosuje się również znak ,,np.”-nieprzygotowanie do zajęć.