MDJO 2024

 PIĘKNY JEST NASZ POLSKI JĘZYK

                                    

    21 lutego na całym świecie obchodzony jest Dzień Języków Ojczystych. Święto wyjątkowe, bo co jak co, ale języki ojczyste każdego narodu należy pielęgnować tak, jak ogródek wiosną i chronić przed zanieczyszczeniem. Stąd, ten właśnie wyjątkowy dzień, ma w założeniu pomóc w ochronie różnorodności językowej, która jest przecież swoistym dziedzictwem kulturowym każdego narodu.

    Język polski, na tle innych języków, wyróżnia się przede wszystkim obecnością samogłosek nosowych „ą”, „ę” oraz spółgłosek takich jak np. „ż’, „dż”, „sz”, „cz”,”rz’, które są zmorą dla tych obcokrajowców, którzy chcą zgłębić tajniki naszego języka.

  Na całym świecie jest ponad 60 milionów ludzi, którzy mówią po polsku. Może nie jest to liczba imponująca, w porównaniu z na przykład językiem hiszpańskim czy angielskim, ale nie mamy się czego wstydzić. Nasz język jest też szósty na świecie pod względem trudności. Trudna  gramatyka, odmiana przez przypadki, ortografia są zmorą nie tylko tych, którzy chcą języka polskiego  nauczyć się  nie będąc Polakami, ale i nas, Polaków. Przekonujemy się o tym ciągle, pisząc dyktanda, wypracowania, testy, uczestnicząc w egzaminach z języka polskiego czy konkursach.

     21 lutego Szkoła Podstawowa w Zagości przeżywała jeszcze czas ferii zimowych. Nie obchodziliśmy wtedy, wzorem innych szkół, Międzynarodowego Dnia Języków Ojczystych, ale to nie znaczy, że o tym dniu zapomnieliśmy. Gdy wszyscy uczniowie pojawili się już w szkole 29 lutego  zorganizowane zostały dla dzieci swoiste igrzyska językowe. I tak uczniowie wszystkich klas mogli zmierzyć się z dyktandem, zawierającym szereg ortograficznych pułapek, zagrać w scrabble i wykazać  się znajomością wielu polskich słów, a także konkurować między sobą w trudnym quizie językowym. Nauczycielka języka polskiego przeczytała uczniom tekst napisany gwarą kurpiowską pt. „Babskie utropsienie”, bardzo zabawny i ciekawy, a równocześnie pokazujący jak barwny i różnorodny jest nasz język.

   Na koniec zajęć uczniowie obdarowani zostali słodkościami, na pewno nie była to zmarnowana godzina lekcyjna. Mamy nadzieję, że w głowach uczniów pozostało  po niej sporo informacji.