20 października 2019 19:22 | Aktualności

GÓRY SWIĘTOKRZYSKIE JAKICH NIE ZNALIŚMY!!!

18 października, uczniowie klas I – VIII udali się na wycieczkę w urokliwe Góry Świętokrzyskie. Już na starcie przywitała nas piękna aura, która z każdą godziną była coraz bardziej słoneczna i ciepła. Po za pogodą wszystko mięliśmy zapakowane w plecaki. W pełni  przygotowani i wyposażeni zaczęliśmy wspólną wyprawę…

Góry Świętokrzyskie należą do najstarszych gór w Polsce. Ich historia sięga setek milionów lat. Dziś możemy podziwiać to, co zostało z kiedyś wysokich gór i porastających je gęstych puszcz. Obecnie należą one do gór niskich ze względu na to, iż przez długi okres czasu były one niszczone przez spływające wody, wiatr i duże wahania temperatur. Na skutek działania różnych czynników ich wysokość bardzo się zmniejszyła. Obecnie wznoszą się na wysokość kilkuset metrów nad poziomem morza.

Południowo zachodnia cześć G. Świętokrzyskich – Pasmo Chęcińskie – zbudowane jest ze skał wapiennych, które ulegają procesowi krasowienia. Dzięki temu na tym obszarze  można podziwiać  wiele  jaskiń, z których największą i najpiękniejszą jest Jaskinia Raj. To właśnie ona była pierwszym celem naszej wyprawy. Powstała  około 360 milionów lat temu, a odkryta została dopiero w 1964 roku. Ma status rezerwatu przyrody nieożywionej. Jaskinia urzekła nas bogactwem i różnorodnością form naciekowych, często o oryginalnych kształtach. W związku z tym, że na jej terenie odkryto dowody zamieszkania przez człowieka neandertalskiego sprzed  tysięcy lat oraz szczątki dużych ssaków do których należały m.in.: niedźwiedź jaskiniowy, mamut, lis polarny postanowiliśmy odwiedzić położone obok  Centrum Neandertalczyka. Dowiedzieliśmy się jak wyglądało życie ludzi w epoce lodowcowej: co jedli, jak mieszkali i walczyli oraz w jaki sposób spędzali czas wolny. Bez wątpienia najbardziej ciekawym elementem wystawy była scena polowania na mamuta ukazanego w naturalnych rozmiarach.

Dalej trasa podróży ruszyła na północny wschód, gdzie położone jest najwyższe pasmo Gór Świętokrzyskich czyli Łysogóry. U podnóża gór, w Św. Katarzynie znajduje się  Klasztor Sióstr Bernardynek, który postanowiliśmy odwiedzić. W zgromadzeniu zamkniętym żyje obecnie 25 Mniszek Trzeciego Zakonu Regulowanego Św. Franciszka z Asyżu. Zgodnie z zasadami dzielą czas miedzy modlitwę i pracę na potrzeby klasztoru i miejscowego kościoła. Zakonnice stronią od kontaktu ze światem zewnętrznym, komunikować się z nimi można jedynie przez małe okratowane okienko. My skorzystaliśmy z okazji i poprzez zadawanie licznych pytań dużo dowiedzieliśmy się o codziennym życiu  w klasztornych murach.

Następnie wkroczyliśmy na czerwony szlak turystyczny prowadzący na najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich – Łysicę (612 m n.p.m.) wiodący przez teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Ta właśnie góra była największym wyzwanie tego dnia. Jednak satysfakcja z dotarcia na szczyt nie równa się z niczym innym. Wędrówka pośród dzikiej przyrody w otoczeniu złotej jesieni – bezcenne…

Kolejna atrakcja czekała na nas w Hucie Szklanej – przejazd kolejką świętokrzyską na Św. Krzyż. Na szczycie Łysej Góry (595 m n.p.m.) znajduje się Klasztor Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, który zwiedziliśmy wraz z Kaplicą Relikwii Krzyża Świętego i Muzeum Misyjnym.

Następnie z platformy widokowej  podziwialiśmy Gołoborza. Są to rumowiska nagich skał o ostrych krawędziach.  Powstały one  na skutek niszczenia skał przez wielokrotne zamarzanie wody w  szczelinach, co powodowało stopniowe ich rozsadzanie. Na zakończenie pobytu w górach odbyliśmy przejażdżkę ciuchcią do Huty Szklanej.

Góry Świętokrzyskie to piękna i unikatowa kraina na tle Polski.

My byliśmy. Nie żałujemy. Bo te góry są piękne i nasze!!!!